Kuukauden mittainen kesäloma ja roadtrip Amerikassa alkoi maanantaina sillä, että haettiin hyvä ystävämme Timo meille kenttäkuljettajaksi. Auto jäi samalla Timon hellään huomaan lainaksi ja me suunnattiin lentokentän loungeen juomaan itsemme mukaviksi. Teijalla on American Express -luottokortti ja siihen kylkiäisinä saatava Priority Pass kortti, jolla päästiin loungeen sisään yhteishintaan 24€, normaalihinta on noin puolet kalliimpi henkeä kohti. Loungessa saa syödä ja juoda niin paljon kuin ehtii alkaen kolme tuntia ennen lennon lähtöä. Suihkuunkin pääsee jos haluttaa. Me käytettiin hyväksi paikan viinitarjoilua ja jäätiin varmasti saamapäälle rahan puolesta, sen verran kului sekä kuohuvaa että punaviiniä.

Lennettiin New Yorkiin John F. Kennedyn kentälle Finnairin suoralla lennolla, lentoaika oli noin 8h, sillä lennettiin suurin osa myötätuuleen. Oltiin jonossa business luokkaan, mutta meitä ei onnistanut sen kanssa. Olisi ollut vain yksi paikka vapaana, joten matkattiin tällä kertaa sikaosastolla. Säästyipähän rahaa. Tai no, viiniä ja viinaksia kului lennolla ihan kiitettävä määrä, businessluokkaan ne olis kuulunut muutenkin...lento meni kuitenkin hujauksessa, ärsyttävistä vierustovereista ei tarvinnut kärsiä koska istuttiin kahdestaan koneen laidassa. Nukuttiin noin 20 minuutin tehopäikkärit koneessa, enempää ei malttanut :). Edellisestä pitkästä lennosta viisastuneena Teija osti itselle lentosukat ja ne tuntuikin auttavan tosi hyvin! Vähän turvotteli nilkkoja ja jalkateriä lennolla mutta ei lähestään niin pahasti kuin viimeksi. Myös Aerinaze lääkkeet oli mukana ja hyvin toimii edelleen, Jarikin pääsi näistä nyt osalliseksi.

IMG-20180717-WA0005.jpgIMG_20180716_203303.jpgIMG-20180717-WA0004.jpg

Viime reissulla Miamiin Teija joutui jonottamaan lentokentältä ulospääsyä n 2,5h yhteensä, tällä kertaa oltiin ulkona jo n. 20min koneen laskeutumisesta. Aivan mahtavaa!! Ulkona meitä odotti kuuma lehmänhenkäys. Jos Suomessa on n. 30 astetta, niin täällä ei ole lämpötilassa kun pari-kolme astetta enemmän, mutta aivan älytön kosteus tekee sen, että noihin lämpölukemiin saa heittää helposti 5-10 astetta lisää. Kuuma siis on!

Taksi hotelliimme Manhattanille kustansi tippeineen 70$. Hotelli Watson oli oleva majapaikkamme seuraavan kolmen yön ajan. Teija sai lentosukat jalasta ja ehkä oli havaittavissa, että "pientä" puristusta oli lennon aikana ollut...=D.

IMG_0829.jpgTeijan kalkkunat

Olimme melko hyvässä kunnossa hotellille saavuttua, kiitos Finnairin alkoholitarjoilun, ja tunnin välikuolema venyi melkein kolmen tunnin kuolapäikkäreiksi. Nälkä ajoi kuitenkin ylös sängystä ja lähdimme kuumaan kosteaan yöhön etsimään sopivaa pizzapaikkaa, joka löytyikin yllättävän läheltä, B-side pizzeria. Yksi laadukas lätty puoliksi syötynä maksoi 16€.

Siitä vielä väsyneillä jaloilla pakolliset hämmästelyt Times Squarella ja Broadwayllä. Siellä oli miljoona muutakin hämmästelijää =).

IMG_20180716_222505.jpgIMG-20180717-WA0009.jpgIMG-20180717-WA0010.jpg

Käppäilttin aika pian väsyneenä hotellille ja molemmat nukahdettiin alta aikayksikön ihanan ilmastoinnin pauhatessa viileää ilmaa huoneeseen.

Aamulla herättiin suhteellisen virkeänä, Teija jo seitsemän aikaan ja Jari ennen kahdeksaa. Päivä vaikutti aurinkoiselta ja vähintään yhtä kuumalta kuin maanantaikin, joten suunnattiin kamerat kaulassa Starbucksiin hakemaan aamukahvia ja siitä Central Parkiin aamupäivähämmästelyille. Starbucksin White Chocolate Mocca oli aivan taivaallista! <3

Keskuspuistossa käveltiin n. 9km, ehdimme noin puiston puoleenväliin ja takaisin, joten puiston pohjoisosa jäi vielä näkemättä. Puoli New Yorkia tuntui olevan aamulenkillä ja toinen puolet kusettamassa koiriaan. Myös hevosia näkyi aika  paljon. Yritettiin etsiä mansikoita ja kuohuviiniä, että oltais päästy piknikille, mutta ei jaksettu raahautua sen takia pois puistosta joten jäi seuraavaan kertaan sekin. Central Parkissa ei juurikaan ole mitään kauppoja, siellä täällä on kuitenkin hodari- ja jäätelökojuja ja mekin yksi sellainen testattiin.

IMG_0838.jpgIMG_0847.jpgIMG_0857.jpgIMG_0861.jpgIMG_0886.jpgIMG_0888.jpgIMG_0891.jpgIMG_0898.jpg

IMG_20180717_142403_427.jpgIMG_0915.jpgIMG_8235.jpgIMG_8258.jpgIMG_8272.jpgPuistopoliisilla on järeetä kalustoa!=D Hevoset on komeempia.IMG_0918.jpgIMG_8237.jpgIMG_8259.jpgIMG_8263.jpg

IMG_8279.jpgKaupungilla kävellessä Teijalle kävi Marilynit ja New Yorkilaiset sai ihastella alushousuja. Piti lavastaa tilanne vielä uudestaan valokuvaan. =)

Central Parkin jälkeen mentiin syömään Bar Baconiin. Otettiin lounaaksi yhdet tacot per henkilö, Teijalle siideri ja Jarille olut, tippeineen tuo kustansi n. 25$. Oli oikein maistuvaa! Ruoan jälkeen lähdettiin hotellille lepäämään ja suunniteltiin illaksi pistäytymistä Empire State Buildingissä. New Yorkiin saapui kuitenkin kunnon ukkosmyrsky vielä illaksi joten tyydyttiin käymään vain syömässä kun sade vähän hellitti. Ensin käytiin hotellin baarissa ottamassa yhdet ja suunnattiin siitä parin korttelin päähän. K-Rico pihviravintolassa oli oikein hyvä palvelu ja kunnolla kokoa pihveissä! Tällä kertaa syötiin vähän hienommin ja juomineen ja tippeineen tähän meni 145$. Ruoan jälkeen suunnattiin takaisin hotellille ja unten maille.