Seuraava päivä oli pelkkää ajoa kohti Utahia. Lämpöasteita tuolla vuoristossa oli yhdeksän aikaan aamulla rapsakat 12... Ensin piti etsiä se Budgetin autonvuokrauspiste Jacksonista joten lähdettiin kohti lentokenttää internetin ihmeellisten ohjeiden saattelemana.Siellä kuitenkin sanottiin että Budgetia ei lentokentältä löydy ja hetken kentällä pyörittyämme ja asiaa ihmeteltyämme saatiin ohjeet ja kartta Jacksonin keskustaan jossa se kuulemma olisi. Osoite joka saatiin löytyi kyllä, mutta siinä kohdalla oli vain tyhjä kukkula. Ajetiin tietä edes takaisin ja yritettiin Budgeti logoa etsiä mutta ei sellaista vastaan tullut, joten lähdettiin ajamaan ja päätettiin koittaa vielä uudemman kerran Salt Lake Cityssä, Utahissa.

Pysähdyttiin ostamaan terveellistä aamupalaa (suklaata ja energiajuomaa...) Aftonin pikkuylästä. Kassalla oli aivan ihana keski-ikäinen nainen joka kehui meidän vaatteita, otti jopa Jarin t-paidasta kuvan ja kertoi näyttävänsä sen pojalleen. Täti oli myös opetellut muutaman sanasen suomea, lunttilapusta katsottuna tuli ihan selkeällä suomella kiitos, hyvää päivänjatkoa ja olet kaunis. Kerrottiin Jarin kunnianhimoisesta tavoitteesta käydä kaikissa USA:n osavaltioissa ja kuulemma plakkarissa on nyt jo enemmän osavaltioita kun tuolla kassatädillä. =) Ja varmaan aika monella muullakin.

Kohdattiin ajomatkalla myös vähän lehmiä tiellä, se oli heidä paikkansa mutta antoivat kumminkin tietä ihan nätisti :)

Seuraava pysähdys oli vähän ennen Salt Lake Citya syömään, jälleen kerran paikaksi valikoitui Denny's. Maustettuja ranuja ja kanasalaattia ranch -kastikkeella, omnom!

Salt Lake Cityn lentokentällä päräytettiin Budgetin autonpalautukseen ja tepasteltiin luukulle. Siellä oli virkailija aika hölmistyneen näköinen kun yritettiin kertoa öljynvaihdoista ja rengashuolloista ja kohtaamisesta poliisin kanssa. Lopulta kuitenkin kielimuuri ylitettiin ja vastaukseksi saatiin ettei yhtäkään saman hintaluokan autoa ollut tarjolla yhdensuuntaista matkaa varten. Virkailija kuitenkin kehoitti soittamaan Budgetin puhelinkeskukseen ja kysymään josko Avisilta saisi auton tilalle, Avis ja Budget tekevät yhteistyöä autonvuokrauksen parissa ja heillä on samat autot käytössään. Jari reippaana poikana soitti keskukseen ja luurin toisessa päässä oli vähintään toinen yhtä hölmistynyt virkailija. Tämä ei tiennyt edes että Budget tekee Avisin kanssa hommia ja lopputulema oli se, että me jatkettiin Infinityllä vielä matkaa ja mennään ainakin Vegasiin asti, josta sitten saattaa meille auto irrota. Tai sitten jatketaan koko reissu loppuun Infinitllä, jää nähtäväksi. Voipi olla, että oli ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun auto vuokrataan Budgetilta... Alamo ja Hertz ovat yleensä hoitaneet homman tyylikkäästi, mutta ovat sitten jonkin verran kalliimpia puljuja.

Ilma Salt Lake Cityssä oli pistävän savuinen johtuen Kalifornian ennätyksellisistä metsäpaloista. Olisi ollut kiva käydä Bonnevillen suola-aavikolla rälläämässä autolla, mutta aikataulu ei anna periksi. Seuraavalla kerralla sitten =)

Nokka kohti Bryce Kanjonin ihmeellisiä nähtävyyksiä, mutta sitä ennen yövyimme pienessä, hienossa Torreyn kyläsessä Sky Ridge Inn B&B majatalossa 115€. Hieno iso kämppä aavikolla korkealla vuoristossa.

Tien toiselta puolelta saatiin hyvät pihvit nassuun ja sitten takaisin majatalolle seurailemaan mahtavaa ukkosta horisontissa. Valosaaste oli pienimmillään tällä reissulla ja tähdet näyttäytyivät kivasti! Lepakot ja heinäsirkat seurana ihasteltiin yöllistä taivasta.

IMG-20180804-WA0007.jpgIMG-20180804-WA0005.jpgIMG-20180804-WA0008.jpg

IMG_9475.jpgIMG_9486.jpgLinnunrata ja salamointia

Täyteläisen aamupalan jälkeen suunnattiin Infiniti upealle tielle nro.12 kohti Bryce Kanjonin Kansallispuistoa. Matkalle sattui myös kiva kahvila =)

IMG_2168.jpgTeijasta kuoriutuu tätä vauhtia mestarivalokuvaaja!IMG_2171.jpgIMG_2173.jpgIMG_9510.jpgUtah's Scenic Byway 12 yksi hienoimmista pätkistä, mitä Amerikalla on  tarjottavana roadtrippaajille

IMG_2171.jpgIMG_2155.jpgTeija nauttii +40 asteen lämmöstä ja auringosta :)IMG_2153.jpgIMG_2147.jpg

Bryce Kanjonissa olimme juuri ajoissa varaamallamme kolmen tunnin hevostelu kiertueella. 100$ tippeineen/ naama ei ollut yhtään huono sijoitus viettää päivä kanjonissa =)

G0069684.jpgTinman oli amatöörille loistava nöyrä muuli

IMG-20180805-WA0009.jpgIMG-20180805-WA0008.jpgIMG-20180805-WA0011.jpgIMG_20180805_152422.jpgNuo korvat <3

G0059655.jpgG0079719.jpgTeijan ohjaama Miranda olisi mielellään näykkinyt jokaista vastaan tulevaa kasvia =)G0120008.jpgG0180299.jpgMuulin selästä oli oikeen hyvä nauttia näistä mahtavista maisemista!G0230375.jpgReunalla mennään

G0230364.jpgTässä Teija vinkkasi, että käännä elukkaa oikealle, muuten pää osuu kallioon =)G0200331.jpgG0200327.jpgG0230380.jpgDevils slide tunneli oli aika kuumottavaa, liukasta alamäkeä.kuumottava. Konit tepasteli myös pelottavan lähellä reunaa suurimman osan aikaa, mutta alkujännityksen jälkeen luotto näihin konkareihin kasvoi. Ne eivät halua mennä reunan yli yhtään sen enempää kuin mekään, ja ovat reitin käppäilleet varmasti sata kertaa =)G0270427.jpg

Na%CC%88ytto%CC%88kuva%202018-8-6%20kellPeek-A-Boo-Loop trail n. 8 mailia hevostellen

Keikan jälkeen perseet kipeänä ajelimme vielä muutamat nähtävyydet Bryce Kanjonilla

G0300450.jpgIMG_2199.jpgIMG_2203.jpgIMG_9515.jpgIMG_9518.jpgIMG_9522.jpg

Hienoista kivimaisemista suorinta reittiä 130 mailia Hurricane nimiseen kylään. Rodeway Inn majoitti meidät huokeaan 57€ hintaan. Iso hyvä huone. Miinuksena pyykinpesuhuone suljettiin jo kymmeneltä ja bussilastillinen kiinalaisia oli valloittanut kaikki alakerran huoneet. Tilasimme Domisokselta pizzan ja wingsejä huoneeseen ja sitten untenmaille.

Seuraavana päivänä oli vuorossa reipastelua Zionin kansallispuistossa ja tarkoitus oli herätä aikaisin ja hyvissä ajoin liikenteeseen, mutta nukkumatti oli hyvä kaveri ja pääsimme matkaan vasta kahdeksan aikaan...

Zionissa oli tietenkin miljoona muutakin ja jouduimme jättämään auton parkkiin puiston ulkopuolelle. Parkki maksoi vielä kivat 20$. Sisään puistoon pääsimme kuitenkin meidän vuosipassilla. Vartin jonotuksen jälkeen matkasimme bussilla Observation Point reitin juurelle. N. 14 kilometrin pituinen reitti vie 800 metriä ylemmäs huikeille maisemille.

IMG_9540.jpgIMG_9541.jpgIMG_9537.jpgIMG_9538.jpgIMG_9547.jpgIMG_9548.jpgIMG_9550.jpgIMG_9552.jpgVälipalaa!IMG_9554.jpgIMG_9561.jpgIMG_9528.jpgIMG_9535.jpgNäissä kuvissa näkyy hyvin tuon reitin alku, paljon on nousua tuolla polulla.IMG_2219.jpgIMG_9566.jpgIMG_9582.jpgHuipulla!IMG_9589.jpgIMG-20180807-WA0003.jpgIMG-20180807-WA0005.jpgKaikki näkyvä nahka kärähti mutta mieluummin niin kun pää...IMG_2229.jpgG0010415.jpg

Ylhäällä vietimme aikaa n. 30min lounaan merkeissä (beef jerky & proteiinipatukoita). Nousu kesti meiltä heikkokuntoisilta 2,5h ja laskeutuminen 2h. Vettä oli mukana 9 pulloa (4,5l) eikä meinannut riittää sekään, piti vähän säännöstellä. Autolle päästyämme mittari näytti 43 astetta, huh!

Muiden turistien lisäksi jaoimme reitin käärmeiden ja sisiliskojen kanssa =)

IMG_9596.jpgIMG_9597.jpgIMG_20180806_152931.jpgReipastelun jälkeen tuntui taivaalliselta kastaa hikiset jalat raikkaaseen vuoristopuroon.

Alunperin oli tarkoitus haikkailla kuuluisa Angels Landing reitti, mutta se oli suljettu kuukausi sitten tapahtuneen maanvyörymän vuoksi. Jari on käynyt tämän jo aikaisemmin, seuraavassa pieni video siitä:

Jari oli sitä mieltä että tämä Observation Point oli rankempi =)

Na%CC%88ytto%CC%88kuva%202018-8-6%20kell

Hikisenä ja väsyneenä kaikesta touhuiluista ja ajamisesta ajelimme syömään läheiseen Kanabin kyläseen ja päätimme ottaa yöpaikan sieltä. Maileja kertyi autoillen surkeat 65 kappaletta.

IMG-20180807-WA0001.jpgHoustons Trails End Restaurant tarjoili hyvät mätöt

Ensimmäistä kertaa majoituimme Best Western -puljuun. Hintaa oli tosin älyttömät 141€ mutta saimmepas pestyä pyykkiä ja polskittua uima-altaalla. Toinen pyykkikoneista jätti pyykit kuivaksi ja likaisiksi ja pienen reklamaation jälkeen saimme koneeseen kadonneet dollarit tuplana takaisin ja tietenkin säkillisen puhtaita vaatteita illan päätteeksi.

Best Western tarjoili myös hyvät aamupalat. Korkeaa hintaa näillä yöpymisillä selittää kaikkein pahin sesonkiaika nyt elokuussa. Kanabista matka jatkui kohti Page -kylästä, jossa kävimme tarkastamassa Horseshoe Bend nähtävyyden.

Jari on käynyt täällä aikaisemmin vuonna 2011 ja oli sitä mieltä, että paikka on kehittynyt ja kasvanut paljon. Lähistöltä löytyy myös upeat Antelope Kanjonit ,mutta ilman varausta on turha yrittääkkään niitä hämmästelemään ja ryysis vie suurimmat ilot kokemuksista. Yöpaikatkin olivat 200€ ylöspäin näin sesonkina.

Nollasimme autosta huoltomuistutukset ja päätimme ajella tällä loppuun asti. Kävimme ensimmäistä kertaa pesemässä auton. Shellin kallein pesu oli hurjat 10$ ja harjaton pesu kiillotti maalipinnan jälleen miellyttäväksi ,sekä poisti kaikki oravaa isommat ötökät keulasta.

Seuraavaksi Grand Canyon. Kävimme vain nopeasti muutamat näköalapaikat, koska miljoonat muut turistit rupesivat ahdistamaan. Jonottamista ja hankaluuksia löytää autolle parkkipaikkaa. Todellakin käymisen arvoinen paikka (Jarille jo kolmas kerta), mutta parempi meininki hiljaisempina aikoina...

Maailman seitsemännen ihmeen jälkeen nokka kohti Vegasia, jossa aioimme lomailla kokonaiset kolme päivää. Matkalla söimme huonoa ruokaa Williams kyläsessä, jossa myös ajoimme historiallista Route 66:sta muutan metrin =)IMG_2248.jpgMatkalla Vegasiin