Kuppaisesta Econo Lodgesta pääsimme jo ennätyksellisen aikaisin, ennen seitsemää, liikenteeseen ja kohteena Golden Gate silta San Franciscossa. Kalifornian maaseudun maisemat hämmästyttää kaiken vuoristoajelun jälkeen.

Tulliteitä sattui taas matkalle ja ensimmäisellä kävi erikoinen episodi, kun Jari antoi ystävällisesti tietä hädissään kaistaa vaihtavalle pakukuskille, joka sitten maksoi muina miehinä meidänkin tullit 5$! Hyvä kiertää =)

Itse Golden Gate oli taas pilvessä niinkuin yleensä. Lämpöäkin oli kurjat 15 astetta. Molemmat vaihdettiin pidempää housua ja paitaa päälle. Pipoa tuli ikävä =)

Olimme kerrankin hyvissä ajoin liikenteessä ja ei tarvinnut jonotella parkkipaikkaa. Silta oli nopeasti vilkaistu, sen mitä näki. Seuraava kohde oli legendaarinen kaapelikärrykyyti läpi kaupungin kukkuloiden. Tähän kyytiin joutui jo jonottamaankin puolisen tuntia ja köyhtymään 7$ naama, mutta hauska kyytiä oli, Jarille jo toistamiseen!

IMG_2551.jpgIMG_9754.jpgKaksin käsin joutui pitelemään kiinni. Tiukkoja mäkiä ja käännöksiä.IMG-20180812-WA0001.jpg

Oli ajatus tulla samaa reittiä takaisin, mutta vielä pidempi jono ei houkutellut, joten otimme ihan perinteisen raitiovaunun Laiturille 39 katselemaan komeita, hiljaisia ja hyvänhajuisia merileijonia! Siellä ne vaan köllöttelee auringossa turistien iloksi. Siis oikeasti noista lähtee tosi eläimellinen meteli ja kalanhaju!

Apostolinkyydillä löysimme takaisin autollemme ja parkkimittarissa oli aikaakin jäljellä vielä yli 20min.

IMG_2519.jpgIMG_2560.jpgYllättäen Alcatrazin kiertueet oli myyty loppuun jo syyskuuhun asti mutta nähtiinpä se sentään mantereelta...IMG_2589.jpgTällaiset menopelit vuokrataan seuraavalla kerralla =)IMG_2591.jpgIMG_2594.jpgAikalailla on täyteen pakattu kaikki mäet ja kolotIMG_9779.jpgIMG_9770.jpg

Päivälle oli vielä ohjelmana kierrellä Pacific Coast Highwaytä rannikkoa kierrellen puoleen väliin Los Angelesia, mutta parin tunnin ruuhkassa köröttelyn jälkeen tajusimme, että on sunnuntai ja kaikki ihmiset liikenteessä. Lämpöä oli kuitenkin reilusti alle 20 astetta, mutta siellä ne vain perheet pystyttelivät telttojansa rannoille ja surffarit laudat kainalossa juoksivat kohti aaltoja.

Ahdistuneina köröttelyyn oikaisimme isommalle tielle ja samalla missasimme kaikkein hienoimmat rannikon nähtävyydet, mutta joskus on päästävä perillekkin ja eipä tuolla sumussa kovin pitkälle olisi nähnytkään. Majapaikka löytyi Morro Baystä ja Harbour House Inn motellista hintaan 91€. Kaikin puolin hyvä. Ilma oli yötä myöten sumuinen, joten Perseidien tähdenlennot jäivät harmillisesti tältä vuodelta näkemättä.

Lomat alkaa loppumaan ja otamme viimeiset kolme päivää rennosti Kalifornian Long Beachilla. Matkaa sinne oli vielä muutama sata mailia hienoja rantateitä mukaillen. Aamulla oli kovin sateista, sumuista ja koleaa, mutta mitä etelämmäs tultiin sitä enemmän keli kirkastui ja läpötila nousi taas inhimilliselle tasolle 25 asteen paremmalle puolen.

Matkalla pysähdyttiin aamupalalle Summerlandiin, Summerland Beach Cafeseen. Tosi kiva paikka ja ystävällinen henkilökunta, suosittelut tälle. Myös sapuska oli maittavaa! Pysähdyttiin myös ihailemaan maisemia ja hienoja taloja Malibussa.

Hotla oli varattu Residence Inn by Marriottista kolmeksi yöksi tiukkaan hintaan 566€. Ennen hotellille menoa kävimme päiväkaljalla Yard Housessa Long Beachin rannikolla. Siellä piti myös tavata Jarin ystävä Brian, mutta jäbä teki oharit auto-ongelmien ja Losin massiivisten ruuhkien takia. Eikä ihme. Täällä on 12 kaistaiset moottoritiet yötäpäivää ihan tukossa ja 50km ajomatkaan menee helposti puolistoista tuntia.

IMG_2640.jpg6 kaistaa suuntaansa

IMG-20180813-WA0003.jpgAamulla saattaa olla naama kurtussa...IMG-20180813-WA0006.jpg...mutta puolikkaan oluen jälkeen jo hymyillyttää =) Yard House, Long Beach