Viimeistä viedään ja perille päästiin! Nyt on tultu rannikolta rannikolle "vähän" pitkän kaavan mukaan. Losissa haluttiin ottaa aika rennosti ja lomailla, mutta sitä ennen oli vielä vähän nähtävää ja tehtävääkin.

Marritottiin saavuttuamme ihmeteltiin ensimmäisenä kuka ihme tämän hotellin on suunnitellut. Autoa ei pysty ajamaan portille niin, että parkkilipun voisi syöttää kuskinpaikalta istuen vaan autosta on lähes poikkeuksetta noustava. Uima-allas on sijoitettu hotellin pohjoispuolelle, joten 11 kerroksinen hotellirakennus on auringon edessä käytännössä koko päivän. Tosi fiksua...Huone oli kuitenkin siisti ja isohko, eiköhän täällä kolme yötä pärjäisi ihan mukavasti. Saatiin ensin avain väärään huoneeseen, oven avattuamme joku nainen loikoili sängyssä ja oltiin kaikki hetken aika hölmistyneitä. Äkkiä vaan ovi kiinni naureskellen takaisin aulaan hakemaan oikeaa avainta.

Hotellin vastaanotossa järjestetään joka ilta pieni kokoontuminen ilmaisine tarjoiluineen, jossa voi tutustua vaikkapa muihin asukkaisin. Mentiin siis illalla vilkaisemaan mitä siellä on meille tarjolla ja saatiinkin oikein hyvää kanasalaattia ja viiniä. Ei kylläkään jaksettu seurustella kenenkään kanssa, vaan kömmittiin vaan aikaisin sänkyyn.

Tiistaina oli taas herätyskello soimassa kuuden jälkeen, mutta vähintään tunti tuli torkutettua, alkaa olla aika paljon väsymystä tältä reissulta plakkarissa. Ylös kuitenkin päästiin ja saatiin reissun paras ja monipuolisin hotelli/motelliaamupala. Syötiin oikeen kunnolla, koska meillä oli tarkoituksena haikkailla n. 10km:n edestakainen matka Hollywood -kyltille.

Ajettiin Infinitillä Hollywood Hillseille n. 1,5h ja saatiin oikeen hyvin parkkipaikka haikkailureitin juurelta. Nousua reitillä oli n. 300m ja matkaa kyltin taakse, eli mahdollisimman lähelle, oli 5km. Lämpötila oli oikeen inhimilliset n. 27 astetta. Huipulle päästyämme otettiin pakolliset hikiset selfiet ja muut vastaavat ja syötiin lounaaksi banaania, kuivalihaa ja sipsejä sekä tietysti vettä.

Na%CC%88ytto%CC%88kuva%202018-8-14%20kel

Alastulomatkalla poikettiin vielä kyltin etupuolelle kuvailemaan, siitä tuli noin kilometrin lisäys kävelymatkaan. Tuota lähemmäs kylttiä ei luvallisesti tavallinen turisti pääse, joku siellä kiipeili vähän väärillä reiteillä ja puistonvartijat sille huuteli megafoniin uhkauksia reiluista sakoista, jos kiinni saavat.=)

Tuolla reiteillä vedetään myös noita hevosteluvaelluksia, niitä ryhmiä tuli vastaan usemapikin ja talli sijaitsee idyllisesti tuolla  kukkuloiden keskellä olevassa laaksossa.

IMG_20180814_134345.jpgJarin ympäri maailmaa hyvin palvelleet "johtajan kengät" pääsivät ansaitsemaansa lepoon =)

Autolla vaihdettiin hikiset vaatteet vähän kuivempiin ja suunnattiin saman tien Hollywood Boulevardille ja Walk of Famelle. Parkkeerattiin auto yleiselle parkkipaikalle ja siitä joutui maksamaan hurjat 20$. Pakollisten magneettiostosten jälkeen istuttiin syömään meksikolaiseen ravintolaan. Erittäin tulisen sapuskan voimin etsittiin pari tähteä ja käveltiin katu lähes päästä päähän ja takaisin. Jännää kun kaikki ihmiset kävelee maahan tuijottaen, saa vähän varoa törmäilemästä kovin pahasti=)

Tähtikadulta lähdettiin tekemään pikku ajelu Beverly Hillsissä ihastelemassa köyhää asumiskulttuuria. Mersua ja bemaria löytyy pihasta. Ei varmaan ole edes uima-allasta takapihalla kaikilla =) Liikkuvan auton likaisista ikkunoista ei kovin hyvää kuvaa saanut taltioitua, mutta hienoa seutua. Ei kyllä käy kateeksi kun joutuvat tuolla ruuhkassa suhailemaan päivittäin.

Lopuksi kurvattiin vielä Santa Monican rantaan. Vähän syrjempänä parkki maksoi vain 14$. Siellä oli monta muutakin turistia hurvittelemassa huvipuistossa ja paistattelemassa päivää rannalla. Me tehtiin vain kävelylenkki rannalla ja laiturilla ja syötiin hyvät jätskit palkinnoksi kaikesta reippailusta. Kävelyä kertyi päivän aikana yhteensä noin 20km. Illalla ei jaksettu lähteä enää yhtään mihinkään, vaan lojuttiin vaan hotellihuoneen sohavalla katsomassa telkkaria ja syömässä reissussa kerääntyneitä herkkuja, sekä juomassa olutta ja limuviinaa! Mukava koti-ilta siis!

IMG_2696.jpgIMG_2698.jpgIMG_2695.jpgKaveri taluttaa liskoaIMG_2700.jpgIMG_2705.jpgIMG_2706.jpgAmerikassa on lokitkin vähän pulskempiaIMG_9797.jpgIMG_9800.jpgIMG_9801.jpgIhmiset luulee että me osattais jotenkin kuvata paremmin kun molemmilla roikkuu järkkärit kaulassa =)IMG_9802.jpgTähän se meidänkin reitti tavallaan päättyyIMG_20180814_182114.jpgTänne asti päästiin ennenkuin ensimmäinen Rolls Royce tuli vastaan. Köyhää.

Viimeisen päivän ohjelmassa oli vielä vähän shoppailua läheisestä ostoskeskuksesta, jonka jälkeen suunnattiin vähän väljemmille vesille Seal Beachille grillailemaan makkaroita. Täällä auton parkki maksoi enää vaivaiset 2$ tunti! Parin tunnin palvomisen jälkeen oli jo muutama huonosti rasvattu kohta ihossa palanut molemmilta. Käytiin kuitenkin pulikoimassa Tyynenmeren allokoissa. Ei se kovin tyyntä kyytiä ollut =) Sellanen luonnon oma vuoristorata! Voimaa löytyy noissa aalloissa, melkeen joutu Jari sukellustehtäviin kun Teijalta meinas bikinit karata pariin otteeseen aaltojen mukana!=D

IMG_20180815_140411.jpgIMG_20180815_140430.jpgHuomatkaa väriero käsissä ja harteissa vs muu kroppa =D=D

Hyvät lounasherkut vielä viimeiseen kertaan Denny´s dinerista ja reppu täyteen suklaata CVS-kaupasta ja hotellille pakkailemaan kamoja. Lähdettiin yhdellä laukulla liikenteeseen 4 viikkoa sitten. Nyt ei kamat meinaa mahtua kahteen isoon laukkuun =)

IMG-20180815-WA0002.jpgViimeinen ehtoollinen!

Aamulla napa täyteen aamupalaa talon puolesta ja pitkin hampain luovutimme loistokkaan Infinitin Budgetin palautuspisteeseen LAX kentälle. Oli muuten vähän sekava ja taysinäinen palautuspiste. Kuitista huomattiin, että ne velottivat meiltä ylimääräisen päivän 95$. Tämä tuli kai siitä kun haettiin auto pari tuntia sovittua aikaisemmin neljä viikkoa sitten. Täytyy tapella sähköpostin välityksellä tästä koska myös palautimme auton aikaisemmin kuin oli tarkoitus. Mutta pointsit siitä, että saman tien saimme hypätä Infinitin kyydistä Budgetin lentokenttäbussiin, jolla pääsimme omalle terminaalille kätevästi.

Maileja tuli Infinitin tauluun 8321 kappaletta eli 13314 km ja autossa istumista 167 tuntia, mikä on n. 20% koko loma-ajasta! Keskikulutus näytti 8,3l/ 100km. Autosta tuli meille kuin toinen koti =) Bensiini oli halvimmillaan itärannikolla 2,5$ galloona (0,6€ litra) ja kalleimmillaan taas Nevadan aavikoilla 5$ galloona (1,2€ litra).

Paaaljon oli ajamista ja autossa istumista. Never again! Seuraavat kerrat otetaan paljon löysemmin. Eipä siinä, ollaan kyllä nähty, kierretty ja nautiskeltu paljon, mutta ottaa vähän voimille. Telkkaria tai mitään sosiaalisiakaan kanavia ei ole paljon ehtinyt seurailla. Mitähän siellä maailmalla on tapahtunu viimeisen kk sisään =)

Köyhdyimme vielä reilu 100$ lisää, kun matkalaukut ei kuulu lentolippujen hintaan. Meillä on kyllä business luokan korotukset välille SFO -HEL johon kuuluu laukut, mutta LAX-SFO pitää mennä vielä rahvaiden puolella ja laukuista tulisi maksaa 25$ kipale. Nyt ne onnettomat veloittivat meiltä laukut kotiin asti. Täytyy tapella lisää myös tästä, kun pääsee kotiin.

Saimme kikkailtua laukut alle painorajojen ja painelimme aina niin rentouttavan jenkki-turvatarkastuksen läpi. Aikaa oli kuitenkin vielä kolme tuntia tuhlattavana joten painelimme Korean Air Loungeen juomaan ilmaista viinaa ja syömään.

Oikein mukava ja hiljainen lounge. Priority Pass-kortilla pääsi Teija ilmatteeksi ja kaverista joutui köyhtymään 24€, ei paha. KAL oli vaan aika kaukana meidän lähtöportilta ja jouduttiin vähän käppäilemään, mutta oli kyllä sen arvoista. Viihtyvyys kyllä ropisi reilusti alaspäin kun paikalle rymisteli airbussillinen ranskalaisia etuilemaan ja tönimään.

Lennähettiin ensin American Airlinesin lennolla San Franciscoon. Kone oli pieni, business luokka oli taas täynnä mutta me saatiin silti istumapaikkoihin pikku korotukset n 35€/kipale, ja sillä sai ainakin reilusti jalkatilaa. Tultiin kyllä siihen tulokseen, että olisi tuon tunnin pätkän missä tahansa istunut, mutta tulipahan tuokin testattua. Lennolla oli talon puolesta alkoholitarjoilu ja sehän passaa meille, vaikka eipä tuossa kerennyt yhtä paukkua enempää kiskoa.

IMG_20180816_154435.jpgIMG_20180816_155859.jpgIMG_20180816_163300.jpg

San Franciscossa jouduttiin vähän pyörimään ensin, että mihinkäs suuntaan tästä piti lähteä. Pientä salapoliisityötä harrastettuamme löydettiin junalle joka vei meidät oikeaan terminaaliin. Siellä jouduttiin uudestaan tietty turvatarkastukseenkin. Air Francen ja KLM:n lounge löytyi näppärästi melkein meidän lähtöportin vierestä, joten majoittauduttiin sinne noin puoleksitoista tunniksi. Tämä lysti kuuluikin sitten jo meidän businessluokan lentolippuihin. Tuosta loungesta sai tosi hyvät sapuskat ja juomaakin oli mukavasti tarjolla.

Päästiin tuttuun ja turvalliseen Finskin koneeseen ensimmäisten joukossa. Teija oli hymy korvissa heti alusta alkaen. Kuulemma ensimmäinen kerta kun koneeseen astuessaan saa kääntyä vasemmalle kohti koneen keulaa. Eipä aikaakaan kun shamppanjalasit oli jo kourassa ja oltiin asetettu itsemme väljästi mukaviin istuimiin.

10h lento meni kuin siivillä =)

IMG_20180816_213533.jpgMiekkakalaa!IMG_20180816_214821.jpgJarin jälkkäriIMG_20180816_222448.jpgIMG-20180817-WA0000.jpgMelkeen sopivat =D

Kotipäässä olikin jo tuttua ja turvallista. Automaatilla passintarkastus ja laukutkin tulivat hihnalle ensimmäisten joukossa. Äkkiä kotiin liimailemaan magneetteja jääkaappiin ja suunnittelemaan seuraavaa reissua. Vino pino laskuja oli myös kerääntynyt =) ADIOS!