Keskiviikkoaamuna herättiin taas hyvissä ajoin. Ilma oli lämmin ja aurinkoinen, mutta edellisillan sateet veivät kostean lehmänhenkäyksen mukanaan, joten oli mitä miellyttävin ilma lähteä risteilylle Hudsonjoelle ja Manhattanin ympäri. Haettiin matkalta vähän banaania aamupalaksi ja suunnattiin satamaan.

Laiturilta 83 lähti meidän Circle Linen alus vesille, sieltä käsin päästiin näkemään New Yorkia ja sen kuuluisia ja historiallisia nähtävyyksiä, rakennuksia ja alueita oppaan selostuksen säestämänä. Näihin kuului mm Empire State Building, Ellis Island, Chrysler Building, Bronx, Harlem, Governors Island, Brooklyn Bridge ja tietenkin Vapauden patsas. Risteily kesti n. 2,5h.

IMG_1008.jpgIMG_0937.jpgIMG_0931.jpgEmpire State Building

IMG_1034.jpgIMG_0962.jpgIMG_8335.jpgIMG_8321.jpgIMG_8339.jpgIMG_1020.jpgIMG_8287.jpgIMG_8309.jpgOne World Trade Center

IMG_0991.jpgIMG_8330.jpgBrooklyn Bridge

Yli kolmen tunnin auringossa oleskelun jälkeen meille maistui siideri ja olut sataman läheisyydessä olevassa irkkupubissa.

Siitä jatkettiin matkaa kohti Empire State Buildingia, mutta käytiin vielä hakemassa jostain delistä hampparit mieheen hintaan 5$ kipale.

Empire State Buildingissä oli muutama sata muutakin turistia…otettiin liput 86. kerrokseen, jossa on upea ulkoilmanäköalatasanne. Liput kustansi yhteensä n. 75$. Ihmisiä ei ollut tasanteella yhtään niin paljon kuin pelättiin ja sieltä oikeasti jopa näki jotakin.

IMG_1040.jpgIMG_1038.jpgChrysler Building

IMG_1050.jpgIMG_1046.jpgIMG_8364.jpgIMG_1048.jpgIMG_8357.jpgIMG_1057.jpgG0128992.jpg

Tämän kokemuksen jälkeen suunnattiin takaisin hotellille kaupan välipalaostosten kautta. Hotellilla huomattiin, että molemmat oltiin poltettu polvemme laivassa istuessa vaikka aamulla aurinkorasvaa laitettiinkin! Ei muuta kun kortisonia kehiin…

Illalla oli tarkoitus lähteä vielä syömään, mutta väsy voitti ja käytiin vaan lähimmässä myymälässä hakemassa iltapalaa ja kömmittiin sänkyyn. Pientä aikaerorasitusta on ehkä havaittavissa molemmilla.

Na%CC%88ytto%CC%88kuva%202018-7-20%20kel

Keskiviikon reitti; risteily n. 56km ja kävelyä n.8km.

IMG-20180719-WA0008.jpgNäkymät hotellin ikkunasta

Aamulla herättiin ennen kukopierua (4:30!!) ja pakattiin tavarat matkan seuraavaa etappia varten. Taksi JFK:n kentälle hotellin edestä maksoi 60$. Kentällä syötiin pientä aamupalaa, hedelmäsalaattia, croissant ja kaksi kahvia. Pieni annos ja hinta oli päätähuimaava, mutta niinhän se yleensä lentokentillä on.

IMG-20180719-WA0010.jpgJFK:lla odottelua

Lennettiin Deltan pienen koneen kyydissä Jacksonvilleen, Floridaan. Lento muuten sujui oikein hyvin mutta juuri kun olimme laskeutumassa, aika matalalla jo, laskeutuminen keskeytettiin ja kone teki ylösvedon. Tämä herätti ihmetystä niin meissä kuin kanssamatkustajissakin ja ainakin me säikähdettiinkin hieman. Syy tälle jäi meiltä pimentoon ja pienen kentän ympäri tehdyn kierroksen jälkeen laskeutumisyritys numero kaksi onnistui ja olimme turvallisesti Floridassa.

IMG_20180719_075114.jpgJari ystävällisesti oli varannu Teijalle ikkunapaikan....hyvä yritys.

Kentältä pääsimme helposti ja nopeasti ulos. New Yorkissa oli alkuviikosta kosteata ja kuumaa, mutta se ei ollut mitään verrattuna Floridan kesäsäähän, joka oli juuri sitä mitä kuvitella saattaa. Saattin vuokra-auto kentältä heti vaikka oltiin parisen tuntia etuajassa suunnitellusta. Kaveri tiskillä yritti antaa meille chrysler 300:n avaimia mutta Jari oli tyytyväinen vasta kun kourassa oli Infiniti Q70 avaimet. Luksusluokan menopeli kustansi 1200€ 28 päivää ja 600€ vielä päälle kun se sitten aikanaan jätetään Los Angelesiin.

Ensimmäisenä käytiin ostamassa navigaattori ettei eksytä, Walmartista tarttui mukaan myös muuta tarpeellista ajomatkalle, eli vettä ja naposteltavaa lähinnä, sekä Jarille kissapaita!=D

Tällä reissulla on tarkoitus saada tsekattua mahdollisimman monta osavaltiota. Jarilla niitä on plakkarissa jo melko monta mutta kyllä niitä vielä puuttuukin. Toki ajan kanssa on tarkoitus saada ihan kaikki “kerättyä”, ihan tällä reissulla ei vielä siihen ylletä. Lähdettiin Jacksonvillestä kohti Georgian Savannahia ja siitä osavaltion rajan yli Etelä-Carolinan Hardeevilleen, jossa pysähdyttiin kahville. Hardeevillen jälkeen auton nokka kohti Atlantaa, josta ajettiin vaan ohi. Matkan varrella oli aika kovia myrskyjä, vettä satoi niin ettei eteensä nähnyt ja salama iski kerran aivan lähelle autoa, tuntui luissa ja ytimissä se pamaus! Perille kuitenkin päästiin majapaikkaamme Royal Inn Calhounissa Georgiassa. Ei mikään viiden tähden hotelli, mutta kelpaa meille yhdeksi yöksi eikä hintakaan päätä huimaa, 67$.